I made this widget at MyFlashFetish.com.

KATA NAFI

Kata nafi digunakan untuk menafikan sesuatu pernyataan.Terdapat dua bentuk kata nafi, iaitu:
i-                   Bukan -  menafikan frasa nama dan frasa sendi nama.
ii-                 Tidak  -  menafikan frasa kerja dan frasa adjektif.
Contoh ayat : a) Ini bukan baju saya
                     b) Saya tidak mahu pergi ke rumah itu lagi.
Latihan 1
Isikan tempat kosong dengan kata nafi yangsesuai

       tidak
     Bukan



1.       Encik Osman  _____________ bapa saudara saya.
2.       Marina  _______________ gemar makan buah durian.
3.       Suraya _______________ takut ketika memberikan laporan kepada polis
 berkaitan dengan kejadian rompakan itu.
4.       Mereka ______________dapat menyiapkan kerja sekolah kerana leka
dengan permainan video.
5.       Ashikin ____________berasal dari Kelantan.
6.       Amin ____________suka membaca buku hingga larut malam.
7.       “Kalau ___________kamu, siapa lagi yang mencuri pensel Jamal ?” Kata Cikgu Ani.
8.       Jam tangan itu ___________milik Mastura.
9.       Dia  ____________kakak kandung Hamidah.
10.   Encik Lim ___________tidak melakukan perbuatan itu.

       
Latihan 2
Gariskan jawapan yang betul
1.       Tun Dr. Mahathir Mohamad  ( tidak  /  bukan ) berasal dari negeri Perlis tetapi Kedah.
2.       Mereka datang  ( tidak  /  bukan ) hendak bergaduh dengan Hassan tetapi untuk bertanyakan khabar.
3.       Basikal yang dijumpai di dalam semak itu  ( tidak  /  bukan ) kepunyaan adiknya.
4.       Pemuda yang dituduh mencuri itu ( tidak  /  bukan ) takut kerana dia tidak bersalah.
5.       Suzaili tetap tersenyum walaupun dia ( tidak  /  bukan ) terpilih menyertai pertandingan itu.
6.       Suraj ( tidak  /  bukan ) mahu mendengar nasihat daripada abangnya.
7.       Tong Seng ( tidak  /  bukan ) berani mengganggu budak itu selepas dia dimarahi ibunya.
8.       Puan Wong tidak kenal budak itu kerana dia ( tidak  /  bukan ) jirannya.
9.       Duit itu ( tidak  /  bukan ) kepunyaan Anson.
10.   Hanif terpaksa berpisah dengan kawan baiknya walaupun itu ( tidak  /  bukan ) kemahuannya.

29 comments:

  1. Terima kasih tuan. Mohon halalkan kerana saya copy bahan ini untuk latihan pelajar saya.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. TOK CIK bangga dengan kamu naakk...hehe...TERIMA KASIH...banyak dh aku tahu pasal kat nafi niee...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment were remove from publisher

    ReplyDelete
  6. You should see how my partner Wesley Virgin's adventure starts with this SHOCKING and controversial video.

    You see, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he unveiled hidden, "MIND CONTROL" secrets that the CIA and others used to get anything they want.

    THESE are the exact same SECRETS tons of celebrities (especially those who "come out of nowhere") and top business people used to become wealthy and famous.

    You probably know that you use less than 10% of your brain.

    Really, that's because most of your brain's power is UNCONSCIOUS.

    Maybe that expression has even occurred INSIDE OF YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years ago, while driving a non-registered, garbage bucket of a car without a license and with $3 on his bank card.

    "I'm absolutely fed up with living check to check! When will I finally make it?"

    You've taken part in those types of conversations, isn't it so?

    Your very own success story is waiting to start. All you have to do is in YOURSELF.

    Watch Wesley Virgin's Video Now!

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, cikgu. Saya mohon copy latihan yang cikgu kongsikan untuk diberi kepada murid saya sebagai latihan ulangkaji. Mohon halalkan ilmu cikgu yer. Terima kasih 👩‍🏫

    ReplyDelete
  8. terima kasih. minta halalkan kerana saya copy bahan ini untuk latihan pelajar saya.

    ReplyDelete
  9. Boleh tak awak bagi contoh kata nafi

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, saya mohon halalkan kerana saya menggunakan bahan ini untuk para pelajar saya, insyaAllah


    ReplyDelete